Navigatie Link overslaanHome » Kennisbank » Na regen komt zonneschijn

Na regen komt zonneschijn

‘Voorkom schade en ga niet rijden als het regent.’, nogal moeilijk in een land als Nederland! Toch blijkt uit onderzoek dat de weersomstandigheden van grote invloed zijn op het aantal ongelukken op de weg.

Het regent

Als het regent neemt de kans op een ongeluk op de Nederlandse rijkswegen (snelwegen) met 35 tot 182% toe. En als het kouder wordt en er ijsvorming op het wegdek is, zijn er tussen de 77 en 245% meer ongelukken. Gelukkig blijkt ook dat de ongevallen tijdens regen vaak alleen blikschade betreffen en weinig lichamelijk letsel veroorzaken.

Bij regen passen Goede Rijders hun rijgedrag aan. Er wordt minder vaak ingehaald, men rijdt wat langzamer en minder dicht op elkaar. Het vervelendste van regen is het beperkte zicht als gevolg van opspattend water van andere auto’s en vrachtwagens, of beslagen autoruiten door de hoge luchtvochtigheid tijdens regen.

Of het is glad

Gladheid komt vaak voor als het regent, nadat het lange tijd droog is geweest. De olie- en stofresten op de weg vermengen zich met het water en vormen een dun en heel glad laagje op de weg. Pas als het dan hard en veel gaat regenen, spoelt dit laagje weg en hebben de autobanden meer grip op de weg.

Wist je trouwens dat de natte weggedeelten van het ZOAB asfalt door de open structuur eerder bevriest dan natte delen op ander wegdek met een dichte structuur. Vooral ijzel is gevaarlijk op de ZOAB-wegen omdat het asfalt zijn frictie (grip) verliest door het dunne laagje ijs wat zich op de weg vormt. Kijk ook uit bij pas aangelegde wegen; ook daar is meer kans op gladheid omdat de weg nog niet is ‘opgeruwd’.

Nieuwe technieken

Gelukkig hebben we nieuwe technologieën ontwikkeld die ons kunnen helpen bij gladde wegen. Het ZOAB asfalt is bijvoorbeeld veel beter in staat om regenwater af te voeren. Dat verschil zie je ook altijd als je na een stuk ZOAB-snelweg op een stuk oudere snelweg komt vlak na een regenbui! En er is een heus Gladheidsmeldsysteem (GMS) wat de temperatuur van het wegdek meet, de luchtvochtigheid, de neerslag, enzovoort. Als gladheid dreigt geeft het systeem een melding aan de wegbeheerder die daarop de automobilisten op de weg kan waarschuwen en bijvoorbeeld de strooiwagens kan inzetten.

Laten we hopen op een mooie winter zonder te veel gladde wegen in het land. En vergeet niet: na regen komt altijd zonneschijn!