Iedereen kan zijn of haar eerste aanrijding nog wel herinneren. Meestal zit de schrik er goed in, zelfs wanneer er "alleen maar" blikschade is. Ook boosheid en verdriet spelen vaak een rol. Eigenlijk is iedereen die bij een aanrijding betrokken is in meerdere of mindere mate een slachtoffer. Ook als je de veroorzaker bent.
Hoeveel persoonlijke impact een ongeval heeft, is voor anderen soms moeilijk te begrijpen. Je hoeft niet altijd letsel te hebben; het zien gebeuren van een zwaar ongeval kan er ook aardig in hakken. Om de gevolgen zo snel en goed mogelijk te beperken, schakel je bij ons de Angstcoach in. Helemaal gratis.
Door vaker auto te rijden, doe je meer ervaring op en wordt je dus beter in het herkennen van verschillende (potentieel gevaarlijke) verkeerssituaties. Situaties op de snelweg: vrachtauto’s die bij het samengaan van wegen van baan moeten wisselen, plotselinge files. Maar ook situaties in de bebouwde kom: spelende kinderen, fietsende kinderen, opeens die loslopende hond die de weg over steekt.
Gelukkig, is gevaarherkenning al enkele jaren een vast onderdeel van het theorie-examen voor rijbewijs B. De nieuwe rijders leren:
Dat klinkt ingewikkeld, maar dat hoeft niet: je rijdt op de snelweg, keurig op de rechterbaan en er komt rechts een oprit bij waar een grote vrachtwagen met werkverkeer rijdt. De vrachtwagen gaat langzaam. Je kijkt in je spiegel, over je linkerschouder en besluit (met het aangeven van je richtingaanwijzer) naar de linkerbaan te gaan en uit te wijken voor de invoegende vrachtwagen, of om in je eigen baan te blijven en af te remmen zodat je de vrachtwagen ruimte geeft in te voegen. Voor sommigen een vanzelfsprekende handeling, voor anderen nog iets nieuws om te leren.
Wel moeten we erkennen dat ouderen, boven de 65, vaak weer langzamer reageren op de verkeerssituaties om hen heen. Dat heeft helaas niet met de herkenning van de situatie te maken, maar wel met het afnemen van het zichtvermogen en de reactiesnelheid. En dat draagt natuurlijk niet bij aan de gevaarsherkenning.
We zien de hogere risico’s terug in de premie voor autoverzekeringen. Landelijk geldt dat jongeren onder de 24 jaar meestal meer betalen voor een autoverzekering en dat mensen boven de 65 of 70 jaar moeilijker een nieuwe autoverzekering kunnen afsluiten. Waar vroeger vooral de schadevrije jaren korting gaven op een autoverzekering, geldt nu vaak je leeftijd en natuurlijk altijd nog de cataloguswaarde van de auto. En daar hebben jongeren vaak weer een voordeel; de auto’s waar zij in rijden zijn meestal goedkoper.
Wil je beter leren verkeerssituaties in te schatten? Leren om verder vooruit te kijken? In het buitenland zijn computerprogramma’s ontwikkeld om zelf te studeren op gevaarherkenning. In Nederland zijn ook rijsimulatoren waar je dit zou kunnen trainen, maar gewoon ervaring in het dagelijkse verkeer blijkt nog het beste te werken. En natuurlijk kun je je alvast voorbereiden door bijvoorbeeld een slipcursus te volgen, of een algemene autotraining gericht op rijtechniek. En voor alle Goede Rijders geldt: blijf alert en kijk goed voor je!
Jaarlijks voert Polis Direct een klanttevredenheidsonderzoek uit volgens de normering van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren. Het Keurmerk Klantgericht Verzekeren controleert doorlopend de kwaliteit van onze dienstverlening, Klanten beoordeelden Polis Direct in het meest recente onderzoek met een 8,0!