Navigatie Link overslaanHome » Kennisbank » Mannen zijn tijdens het autorijden snel afgeleid

Mannen zijn tijdens het autorijden snel afgeleid

Zet een groot reclamebord met een schaars gekleede vrouw langs de snelweg en de mannen die langs rijden zijn ongeveer anderhalve seconde lang totaal afgeleid. En in anderhalve seconde leg je met 120 km/u bijna 50 meter af. Volgens Amerikaans onderzoek kan geen man weerstand bieden tegen deze vorm van afleiding.

Afleiding

Bij bijna 80% van de ongelukken en bij 65% van de bijna-ongelukken speelt onoplettendheid en afleiding een rol. Het is het ergste in de eerste en in de laatste 5 minuten van een autorit. Juist dan zijn bestuurders bezig met allerlei dingen die afleiden; nog even de routeplanner instellen, je nieuwe cd in de radio stoppen, of je haar goed doen voor je straks bijje afspraak bent.

Uit cijfers van echte ongelukken en bijna-ongevallen blijkt dat :

  • een kwart van de mensen was afgeleid door iets anders dan het autorijden; zoals bellen, smsen of iets opzoeken op je telefoon.
  • één op de vijf iets aan het doen was wat wel met autorijden te maken had; zoals de ruitewissers bedienen
  • een kleine 10% zo vermoeid was en dat zij daardoor niet goed opletten
  • 7% van de mensen om onduidelijke redenen de andere kant op keken, dan die van het opdoemende gevaar.

Met je hoofd erbij

Tijdens het autorijden wordt 60% van de vrouwelijke rijders afgeleid door gedachten aan werk, thuis en vakantie. Terwijl mannen meestal worden afgeleid doordat zij naar andere dingen kijken, andere autorijders en de omgeving.

Ook een saaie lange rechte weg, werkt niet bevorderend voor onze concentratie. Met name jonge mannen blijken sneller afgeleid en verliezen hun concentratie. Denk aan de lange rechte wegen in de Flevopolder en je weet waarom zoiets ‘polderblindheid’ wordt genoemd. Zo saai dat je vanzelf gaat wegdromen. En mensen die hun hoofd niet bij het rijden hebben: reageren trager, remmen later en harder, nemen de omgeving (en de potentiele gevaren) niet goed waar en stellen zich niet goed in op het andere verkeer.

Dat klinkt als...muziek in de oren

Praten aan de telefoon is gevaarlijker dan praten met een passagier; in een Amerikaans onderzoek vergelijken ze het rijgedrag van bellende mensen zelfs met dronken bestuurders. Het onderwerp van gesprek zal zeker ook van invloed zijn. Ben je boos dan trap je makkelijker je gaspedaal in. Praat je over nieuwe leuke vakantieplannen, vergeet dan niet dat je nog in de regen op de snelweg in Nederland zit...

En nog zo iets: harde muziek in de auto zorgt ervoor dat de omgeving minder goed doordringt tot de bestuurder. Bovendien gaan mensen harder rijden van harde muziek. Misschien dat een relaxt klassieke muziekje beter werkt voor de goede rijders?!